ניסיונות התאבדות של קטינים

עלייה חדה בניסיונות התאבדות של ילדים ונוער: עו"ד פלילי לקטינים על התופעה

ב"הארץ" פורסם לאחרונה כי קיימת עלייה חדה בשיעורי ניסיונות ההתאבדות בקרב ילדים ונערים בגילאי 10-14. בכתבה ציטטו מאמר שפורסם בכתב עת ומצביע על זינוק בהתנהגות אובדנית בקרב קטינים. על פי הנתונים שהוצגו נרשמה עלייה של 46% בניסיונות התאבדות בקרב בנים בקבוצת הגיל הזו ועלייה של 27% בקרב בנות.

המועצה הלאומית למניעת אובדנות של משרד הבריאות פרסמה נתונים מטרידים בעבר, אך לא נראה כי מנסים למנוע את התופעה ולא פועלים מספיק למניעת התאבדויות של בגירים וקטינים כאחד.

לא חסרים גורמים לתופעה. מערכת החינוך לא מצליחה לספק מענה הולם לקטינים בסיכון ולא מזהה סימני מצוקה מוקדמים, שמוסתרים לעיתים גם מההורים. קיים מחסור מתמשך במשאבים במערכת הרווחה, שסובלת ממחסור בתקציבים ובאנשי מקצוע, מה שפוגע ביכולת לספק טיפול הולם לקטינים הזקוקים לכך.

כמו כן, שיתוף הפעולה בין מערכת החינוך לבין גורמי הרווחה לוקה בחסר, מה שמוביל לקשיים בזיהוי קטינים בסיכון ובהפנייתם לטיפול. קיימים גם גורמים אישיים וחברתיים המשפיעים על הסיכון להתאבדות, כגון מצוקה נפשית, פגיעה מינית, התעללות, קשיים בתוך המשפחה ועוד.

הטיפול בתופעת ההתאבדות בקרב ילדים ונוער מחייב גישה מערכתית רחבה. רק באמצעות מאמץ משותף נוכל להציל חיים ולמנוע טרגדיות מיותרות.

אז מה אפשר לעשות?

בתור עו"ד פלילי לקטינים, התרעתי בהזדמנויות שונות כי אין מענה הולם למצוקות של קטינים מצד מערכות החינוך והרווחה. במקרים של בריונות, בבית הספר וברשת, תוך חשיפה מוגברת לתכנים לא הולמים ברשתות החברתיות בפרט וברשת האינטרנט בכלל, הרשויות לא יודעות לטפל בצורה יעילה במיגור התופעה. כמובן שבשנים האחרונות נגיף הקורונה והמצב הביטחוני הרעוע לא סייעו לחוסן הנפשי של אותם קטינים שמנסים לשים קץ לחייהם.

הפגיעה היא לא רק בטווח הזמן המיידי, אלא משפיעה על העתיד. ילדים ונערים שניסו להתאבד נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח בעיות נפשיות קשות, כגון דיכאון, חרדה, התמכרות לסמים ועוד. לטיפול בבעיות נפשיות ובתוצאותיהן יש עלויות כלכליות גבוהות, הן עבור מערכת הבריאות והן עבור החברה כולה.

חשוב לפעול בשנים הקרובות להגדלת תקציבים למערכת החינוך ולמערכת הרווחה, עם דגש על שיפור שיתוף הפעולה בין המערכות. צריך ליצור מנגנונים יעילים יותר לשיתוף פעולה בין מערכת החינוך, גורמי הרווחה, מערכת הבריאות והמשטרה, על מנת לאפשר זיהוי מוקדם של קטינים בסיכון והתערבות יעילה.

איך עושים את זה בפועל? בעזרת פיתוח תוכניות הדרכה ומניעה, הקמת מרכזים ייעודיים לטיפול בקטינים והעלאת מודעות מתמדת. הטיפול בתופעת ההתאבדות בקרב ילדים ונוער מחייב גישה מערכתית רחבה. רק באמצעות מאמץ משותף נוכל להציל חיים ולמנוע טרגדיות מיותרות.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי לקטינים?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים